Tiba-tiba saya teringat pada Cikgu-cikgu catur saya...

Cikgu Kamal maso main di MAKSAK kelate...

Entah kenapa, malam ni rasa nak ucap terima kasih pada cikgu-cikgu catur masa zaman sekolah dulu-dulu...kalau mereka tak perkenalkan catur pada saya, saya rasa saya tak boleh jauh seperti ini...kepada cikgu-cikgu yang masih ingat saya, kot-kot terbaca blog ini, saya ucapkan terima kasih cikgu....bagi saya tiada Hari Guru yang sebenar kecuali hari-hari cikgu tanpa penat lelah ajar catur pada saya zaman2 di sekolah dulu....saya pun dah nak masuk pertengahan 30 an, jadi mungkin saya pun dah lupa nama2 cikgu catur yang pernah saya kenali...

1) Cikgu Shukri (masa darjah 6 di SRKK, selalu main dalam pustaka masa rehat, sampai cikgu ni sendiri buat appointment setiap kali rehat jumpa dia kat library, tapi masa tu dia guru sandaran dan tak tahu apa-apapun pasal sukan catur peringkat sekolah, bahkan sekolah ambo tok join pun)

2) Arwah Cikgu Shamsuddin (saya boleh katakan beliau guru catur pertama saya yang benar-benar mengesan bakat saya di SMDAM...dia adakan kelas, adakan pertandingan, ajak saya lawan dengan Rusi Pakharudin (ni batch Ahmad Maliki...ambo pun lost contact doh dengan Rusi ni, kalau dia baca, comment2 lah sikit)

3) Arwah Cikgu Yusof (Dulu pengerusi teknik catur MSSK..kira org kuat bab2 catur masa tu di Kelantan, ayah kepada schoolmate ambo Azianti...tapi bakpo lo ni Azianti tok se main chess doh? dulu meme dio kuat jugak....Cikgu Soh (nama panggilan) ni memang dia ajar banyak taktikal, teori dan ending, selalu mengelola kejohanan peringkat sekolah, masih ingat lagi zaman2 Kejohanan Catur Berpasukan peringkat sekoloh...lo ni ambo tok pasti ado lagi ko dok..memang best main team dulu...)....setiap kali lawe blitz bagi pengiring MSSM...dio lah banyak menang, sebab de dio main habih-habih game tengok bishop sama kaler, rook dio buleh make serupo bishop, kudo lompat L besar...gara-gara blitz..

4) Cikgu Mat (bird opening)....setiap kali main dia akan main f4!.....payoh nok mene dengan dio kalu dio main f4, hok sedapnyo ble2 main ble2 nyanyi lagu hindustan, dikir barat...memang terhibur...

5) Cikgu Kamal - Cikgu sk kedai lalat, selalu mengiring masa pegi MSSM...banyak mengurus kami maso gi Kejohanan MSSM...ala-ala manager.

6) Cikgu Sahadi - Ambo ghaso time ambo form 4 baru kenal cikgu sahadi, pun bowok gi time MSSM...memang sempoi sangat cikgu sahadi ni...lo ni aktif lagi dan anak-anak dio pun meningkat permainan catur mereka...

7) Cikgu Anis - pun rasonya form 4 ko form 5 dio start mengiring gi main MSSM...teringat maso ambo form 1 maso selection lawe sekali nge dio, alih2 dio jadi cikgu pengiring...senyuman dio ambo teringat sokmo....

8) Arwah Cikgu Nizam (dulu dio pernah gi dale 3 bule jadi cikgu sandaran maso SMDAM)...banyok jugok dio ajar pasal chess kat budok-budok...main simul nge budak2 kelab catur...

9) Arwah Cikgu Abd Rahman - Sapo tok kenal dengan arwah, memang dio tok pernah putuh2 bagi motivasi setiap kali habis jah perlawanan...dio selalu mengiring IM Mas setiap kali tournament...masyaAllah, ambo ingat lagi van dio tu bowok gi mari gi mari bowok anak beranak dio main chess, payohnyo nok jjupo ayoh setaro ni....kawe sediri pun ghasonyo tok sanggup nok drive jauh2 bowok anok gi main chess........

Ado lagi ni tapi ambo tok berapo nok ingat doh namo...ado cikgu pengiring ttino pun ado dulu, comel2 pulok tuh...tapi semua tu tinggal kenangan indah bagi ambo...kepada semua cikgu-cikgu, ambo sangat2 terhutang budi yang tok terbalas rasanya, sebab bilo terfikir balik, cikgu-cikgu lah sebenarnya menjadi titik tolok carrier catur ambo....kepada cikgu-cikgu yang pergi menghadap Ilahi, saya doakan semoga roh cikgu-cikgu dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan ahli syurga disana, Insyaallah, ilmu yang telah diberi saya manfaatkan...salah satu sebab saya masih lagi gagahi untuk bermain chess adalah sebab jasa-jasa cikgu....saya masih ingat ada sorang cikgu ni bagitau, main chess ni sebenarnya sukan paling selamat, tak payah gaduh2 bertumbuk, tak payah bentes kaki macam bola, tak perlu kecederaan buku lagi...hanya bawak minda pergi berperang...dan beliau selalu ingatkan saya jangan sombong bila bermain catur....

Ok oloh, mace emotional, tapi gak ambo meme teringat sengoti male ni, ambo duk pikir-pikir balik bakpo ambo masih main chess walaupun beberapa kali nak bersara, tapi rasanya tak boleh, tambah pulok semakin ramai kawan2 aktif semula...

Bagi saing2 ambo zame sekoloh dulu (harap-harap ada yang baca), ambo ingin mengajak saing2 bermain catur semula, ambo bukan nak suruh menang, ambo bukan nok suruh kejar hadiah, ambo bukan nok suruh jadi GM selaluh, tapi ambo rindukan saat2 kito bersamo dulu..satu team, satu sekoloh, main chess samo2 dan kalau dulu kito doh di ajar dan berjaya masa remaja, apo salohnya kita berjasa semula kepada Persatuan Catur Negeri Kelantan...tok leh wi pitih, bui komitment sekali sekalo time tourney especially kat Kelantan....tulong ejah2 sponsor ko...ko guano?

oklah dulu, nok gi caghi make alik dapur pulok, takdok gapo ni, ambo cubo nok belajar menulis bahasa baku, tapi gak terbabas jugok.....

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Round 1 @ Asian Amateur

SET KAYU GOLF UNTUK DIJUAL

Majlis Makan Malam PCNK 2016